Refugee Art veiling

Wij veilen kunst gemaakt door ongedocumenteerden. Deze projecten stellen mensen die in principe niet mogen werken, toch in staat om zelf geld te verdienen en hun talenten te etaleren. Met het organiseren van de kunstveilingen willen wij deze (soms nieuwbakken) kunstenaars graag een publiek bieden met oprechte interesse voor wat zij kiezen om met de wereld te delen. 

Zolang de COVID-19 uitbraak duurt zullen de veilingen online zijn, daarna streven wij naar fysieke evenementen waar geëxposeerd zal worden. Kunt u helpen met het faciliteren van deze ruimtes? Neem dan contact met ons op.

Urban photography

Deze editie worden er prachtige prints geveild van ‘urban photography’ in Amsterdam.

In de verlaten parkeergarage Kempering in de Bijlmer wonen zo’n 100 ongedocumenteerde jongemannen onder erbarmelijke omstandigheden. Deze jongens zijn het gewend om door het Nederlandse publiek voornamelijk benaderd te worden op hun slachtofferrol. Behalve een groep onderkoelde dakloze vluchtelingen met honger, zijn de jongens in vluchtgarage Kempering ook een groep getalenteerde adolescenten die hartstikke veel potentie hebben.

In welk gezin, met welke economische en politieke status je geboren wordt, bepaalt veelal welke kansen je toegeworpen krijgt. Zoals een van de jongens mooi uitlegt, “kiest niemand waar hij of zij geboren wordt”. Met de vluchtelingen-fotografie-veiling zullen wij portretteren dat de eventuele negatieve situatie waar je je in kunt bevinden, niets afdoet aan je talenten.

In een bijzondere fotoserie, nemen 4 ongedocumenteerde vluchtelingen de aanschouwer mee in hun beleving van onze stad. Met jullie hulp hopen we ze een publiek te kunnen faciliteren, zodat ze hun eigen kansen kunnen grijpen en hun talenten vruchtbaar verder kunnen benutten. Hier onder volgt een korte introductie van de 4 fotografen wiens werk online geveild zal worden.

‘Batisch’ 

Met zijn 22 jaar oud is Batisch een bescheiden, gedreven en gemotiveerde jongeman, afkomstig uit Gambia. Batisch is de belichaming van de uitspraak “Stille wateren hebben diepe gronden”. Hij liet geduldig eerst de anderen hun gang gaan met de camera’s. Toen het eenmaal zijn beurt was bleek hij een ontzettend goed oog te hebben voor zowel perspectief als het vinden van metaforische onderwerpen. Met zijn camera in de hand bloeide hij helemaal op, vaak verdween hij een poos om later terug te keren met heel veel beelden. Batisch vertelt over zijn fascinatie voor vogels. “Ze hebben een ongekende bewegingsvrijheid en niemand kan ze vertellen waar ze wel of niet heen mogen.” Met zijn telefoon nam Batisch wel eens foto’s van mooie onderwerpen, maar met de introductie van de spiegelreflex camera ging er een nieuwe wereld voor hem open. Bijna alle onderwerpen in zijn foto’s lijken een duidelijke eigen weg te gaan. Hij legt graag vast dat iedereen een eigen weg heeft die bewandeld dient te worden. Batisch bekend dat hij een beetje verliefd is geworden op het fotograferen. Zachtjes oppert hij dat hij graag een eigen camera zou hebben zodat hij dit elke dag kon doen. Hij concludeert: “Fotograferen vergt concentratie, je moet geduld hebben terwijl je zoekt naar mooie momenten. Het voelt goed om daarin op te gaan en die koude vieze garage helemaal te vergeten. Als ik foto’s maak heb ik zelf de controle, het hoeft niet via een gestructureerde volgorde. Waar ruimte is voor mijn eigen expressie op mijn voorwaarden, voel ik mij vrij.” 

‘Old Star’ 

Om te beginnen was de 22 jarige Old Star uit Senegal wat terughoudend, maar toen hij eenmaal begreep dat hij zelf de vrije positie van fotograaf zou krijgen en daarmee dus niet hoefde te poseren, bleek hij een onuitputtelijke bron van ideeën in zich te hebben. Met zijn foto’s wilde hij graag emoties vastleggen. “Emoties heeft iedereen en ze zijn overal te vinden, dit is wat ons mens maakt.” Met zijn handen beeld hij geënthousiasmeerd uit hoe zijn bedachte artiestennaam ‘Old Star Creations’ overal door de stad zichtbaar zou worden nadat hij het publiek voor zich zou winnen met zijn foto’s. Bij de vraag “welke boodschap hij aan ons publiek zou willen meegeven” reageert hij gepassioneerd met een beschrijving van wat God voor hem betekent. Old Star vertelt over een liefdesrelatie tussen het oog en objecten. “Het bewaren van foto’s herinnert ons aan de liefde die we voelen voor de wereld. Het feit dat mensen straks naar mijn foto’s kijken, en ze een plek geven, getuigt van liefde. Mijn God is die liefde.” 

‘Aschol’ 

Deze intelligente jongeman is zowel een gegronde als sceptische denker. Toch is zijn bijnaam afkomstig van zijn favoriete schoenmerk. Op zijn foto demonstreert Aschol zijn atletische vaardigheden, hij vertelt hoe belangrijk het is om te blijven bewegen wanneer je je systematisch gevangen voelt. Hij legt uit dat het in zijn situatie – zowel letterlijk als figuurlijk – belangrijk is om niet onderkoeld te raken. Sporten helpt hem om dat gevoel van die verloren controle over zijn levensloop eventjes te vergeten. Wanneer hij zich optrekt aan de balustrade van de garage, herinnert dat hem aan zijn eigen kracht.

‘Zalla’ 

Bij de introductie van het fotografie project was Zalla het haantje de voorste van de groep. Hij wilde graag meer weten over de technische kneepjes van het fotograferen en ging gelijk aan de slag met de camera. Na een tijd experimenteren kon hij het bijna niet over zijn hart verkrijgen om de camera aan een ander over te dragen. Deze charismatische jongen is 29 jaar oud en hij komt uit Gambia. Hij hoopt met dit project op constructieve wijze een publiek te bereiken. “Sinds de corona uitbraak is het stil op straat en de mensen zijn bang.” Zalla hoopt mensen te amuseren en te herinneren aan dat het leven doorgaat. Met zijn foto laat hij zien hoe het is om onvrijwillig dakloos te leven, hij gebruikt daarin een pluchen knuffel als metafoor voor zichzelf. Voor deze jongens ligt anonimiteit en herkenbaarheid op foto’s nogal gevoelig, om complexe redenen voelen ze zich erg onveilig bij het idee om gefotografeerd te worden met publieke doeleinden. Hierom was het  dus ook een interessante uitdaging om hun persoonlijke boodschap of blik in een foto vast te leggen zonder daar zelf in te hoeven poseren. Wij zijn trots op hoe vindingrijk deze jongens daarmee zijn omgegaan, uiteindelijk heeft de visuele anonimiteit niet afgedaan aan de authenticiteit van de gemaakt beelden.

Binnenkort zal de veiling van start gaan en wij hopen samen met de jongens op een groot publiek. Wat zou het mooi zijn om de jongens te laten zien dat er vraag is naar hun werk.

In respect naar persoonlijke omstandigheden worden de echte namen niet geopenbaard, de foto’s worden onder zelf gekozen artiestnamen naar buiten gebracht.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s